המופע יתקיים ביום חמישי, 23 בדצמבר, בשעה 18:00 בסטודיו אנט, קריית המלאכה, רחוב שביל המרץ 2, תל אביב.
חליל – דפנה יצחקי
גיטרה – שירי קונה
רוני רשף/ רגעי לילה
1. כנפי ינשוף
2. פנס רחוב
3. ריקוד בסמטה חשוכה
4. אוקיינוס דומם
5. מרדף עצל
6. ירח צהבהב
7. מעוף ינשוף
חנה אג׳יאשווילי/ שירי דפנה
לחליל וגיטרה מוגברים
איוונה קיש/ Tinged
אדום כהה – כמו בתוך תוכו של האדם
צהוב – כמו השמש שנעלמת בסתיו
שחור – כמו הים בלילה נטול ירח
ירוק – כמו חיפושית פרעה מגלגלת כדורה
תכלת – כמו הים המנצנץ באחר צהריים שמשי
לבן – כמו דף ריק
טליה עמר/ Taijitu
לחליל, גיטרה ואלקטרוניקה
אביה קופלמן/ הסחפות
על המופע:
פרוייקט המלחינות נולד מתוך הרצון שלנו כדואו, לבצע מוסיקה ישראלית עכשווית, בנוסף לשאר הרפרטואר אותו אנו מבצעות, ומתוך המחסור בקיומן של יצירות ישראליות לחליל וגיטרה בכלל- ושל מלחינות ישראליות בפרט. לצורך כך, הזמנו 5 יצירות חדשות ומקוריות ממלחינות ישראליות עכשוויות, שנכתבו במיוחד עבור הדואו בתמיכת קרן רבינוביץ'. אנו שמחות על תרומתנו להרחבת הרפרטואר הישראלי הקיים לחליל וגיטרה, מתיחת גבולותיו והעשרתו, חשיפתו ופרסומו בארץ ובעולם. במקביל- אנו רואות בשיתוף הפעולה שלנו כהרכב נשי עם מלחינות נשים- צעד חשוב להרחבת הייצוג הנשי בעולם המוסיקה. המלחינות המשתתפות, מהבולטות והמצליחות בנוף המוסיקה הישראלית האמנותית, ומבוצעות בפסטיבלי מוסיקה ברחבי העולם, הן טליה עמר, חנה אג'יאשווילי, איוונה קיש, רוני רשף, אביה קופלמן.
בפסיפס היצירות שננגן, יוצגו אלמנטים מגוונים ומסקרנים אשר עושים שימוש בחליל ובגיטרה כמייצגי כוחות שונים, כחוקרים, כדמויות שונות, מנוגדות ומשלימות וכמספרות סיפור. היצירות וירטואוזיות לשני הכלים ומותחות את גבולותיהם. כמו כן, משולבים אלמנטים של אלקטרוניקה והגברה, ונעשה שימוש בטכניקות נגינה חדשות ומגוונות ובנגינה על כל סוגי החלילים.
דואו אויר ומיתר:
דואו אויר ומיתר הינו הרכב חדש בנוף המוסיקה בישראל, שרואה לעצמו כמטרה לחשוף את קהל חובבי המוסיקה הקלאסית בישראל למוסיקה האמנותית העשירה, רחבת ההיקף והאיכותית, שנכתבה ברחבי העולם לקומבינציה זו של כלים, שאינה נפוצה באולמות הקונצרטים בארץ. בנוסף, הצבנו לנו כמטרה את מתיחת גבולות הרפרטואר והעשרתו, על ידי הזמנת יצירות חדשות עבורנו ממלחינים בני זמננו ממדינות שונות בכלל ומישראל בפרט, תיעודו והקלטתו.
לצורך כך, זכינו בשנת 2020 במענק מקרן רבינוביץ' להזמנת 5 יצירות חדשות לחליל וגיטרה ממלחינות ישראליות עכשוויות. הדואו מופיע בסדרות קונצרטים רבות ברחבי הארץ בתוכניות שונות, ביניהן- "כשהפולקלור פגש את הקלאסי"- מוסיקה אומנותית בהשפעות עממיות. כמו כן, הדואו ניגן בספטמבר 2020 את הקונצ'רטו הכפול לחליל וגיטרה מאת פיאצולה, כסולניות עם תזמורת הסינפונייטה הישראלית במוזיאון תל אביב, בהקלטה לערוץ כאן 11.
דפנה יצחקי, חליל:
דפנה יצחקי כיהנה בשנים 2008-2018 כחלילנית ראשית בתזמורת הקאמרית הקיבוצית, ולפני כן כחלילנית ראשית בסינפונייטה הישראלית באר שבע ובתזמורת הסימפונית ראשון לציון והופיעה פעמים רבות כסולנית עם תזמורות אלו, וכמו כן בפסטיבל אבו גוש. דפנה מופיעה בקביעות עם אנסמבל המאה ה- 21, בדואו אויר ומיתר ובהרכבים קאמריים שונים, ומנגנת כפרילאנס עם מיטב התזמורות בארץ. לאחר סיום תואר ראשון בהצטיינות באקדמיה למוסיקה בתל אביב, השלימה לימודי תעודת אמן ומאסטר בחליל בבתי הספר הגבוהים למוסיקה באמסטרדם ובאוטרכט. בזמן שהותה בהולנד, היתה חברה ברביעיית החלילים של אוטרכט, הרכב המתמחה בעיקר במוסיקה בת זמננו ובנגינה על כל סוגי החלילים, ומופיע בקביעות ברחבי אירופה. דפנה נגנה והדריכה בפסטיבלים שונים ברחבי העולם ביניהם: פסטיבל ורביה בשוויץ, אימפולס למוסיקה בת זמננו באוסטריה, פסטיבל"חורף קלאסי" בירושלים ופסטיבל איסקיה למוסיקה קאמרית באיטליה. דפנה זכתה במלגות קרן התרבות אמריקה ישראל במשך שנות לימודיה בארץ ובחו"ל, ושירתה בתזמורת צה"ל. דפנה נמנית על סגל ההוראה של הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב- "שטריקר"- כמורה לחליל ולמוסיקה קאמרית, וכמנהלת מסלול לימודי המוסיקה למבוגרים וסדנאות הקיץ המוסיקליות לילדים.
שירי קונה, גיטרה קלאסית:
בוגרת בהצטיינות של האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים בהדרכתו של יוסי ירושלמי ותואר שני מאוניברסיטת המוצרטאום בזלצבורג, אוסטריה בהדרכתם של ריקרדו גאיין ואליוט פיסק. בנוסף, השתלמה אצל מרקו טמאיו בקלגנפורט, אוסטריה. זכתה בפרס הראשון בתחרות הגיטרה על שם אריאן ירושלמי- אלדור בירושלים לשנת 2002 ובמלגות הצטיינות מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל. מופיעה כסולנית ובהרכבים קאמרים שונים בפסטיבלים בינלאומיים ברחבי אירופה ובארה"ב. מופיעה בקביעות כחלק מטריו קולאז' איתם הקליטה דיסק שיצא בשנת 2012. זוכת פרסים בינלאומיים, ביניהם הפרסים הראשונים בתחרויות הגיטרה הבינלאומיות בברלין (2006) ובבלגרד (2007). שירי מוזמנת ללמד בכיתות אומן ולשפוט בתחרויות ובפסטיבלים בארץ ובחו"ל. מלמדת בקונסרבטוריון הישראלי, תל אביב ובמכללת לוינסקי.
על המלחינות ויצירותיהן
רוני רשף:
מלחינה, יוצרת בז'אנרים שונים הכוללים מוסיקה קונצרטנטית ומוסיקה לתיאטרון, קולנוע וטלוויזיה. יצירותיה בוצעו בישראל, ארה"ב, ואירופה, על-ידי גופים כמו הפרויקט הקאמרי הישראלי, אנסמבל מודאליוס, תזמורת המהפכה, רביעיית קיוב, אופרה פורת-וורת', ואטלנטה אופרה, על במות כגון תיאטרון ירושלים, היכל התרבות, ולינקולן סנטר שבניו-יורק. גוף יצירתה של רוני כולל ארבע אופרות, מחזמר, שני מחזורי שירים, יצירות קאמריות ותזמורתיות, ולחנים לעשרות הצגות וסרטים, ביניהם שיתופי פעולה רבים עם תיאטרון גשר, הסטודיו של ניסן נתיב, תיאטרון הבימה, תיאטרון תמונע, ה- Theater Living , וביה"ס ג'וליארד. עבודותיה בקולנוע כוללות את פס הקול לסרטים "המורה אירנה" ו"לתפארת מדינת ישראל", ולסדרה "מושלמים". עונת 2021-2022 תכלול בכורה ליצירה חדשה לדואו אוויר-מיתר, בכורה באופרה הישראלית, הצגה חדשה בתיאטרון המדיטק, והצגה אחרת בפסטיבל תיאטרון הילדים של חיפה. רוני בעלת תואר דוקטור ממנהטן סקול אוף מיוזיק (ניו-יורק), והיא בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ומאנס קולג'. נמנית על הסגל של האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ושל ביה"ס למוסיקה רימון.
NIGHT MOMENTS
אורך: 10 דקות, שנת חיבור: 2020, בכורה ע״י דואו מיתר ב17.11.2021
רגעי לילה, כתובה בשבעה פרקים קצרים המנוגנים ללא הפסקה, ומתארים תמונות ליליות: משק כנפי ינשוף, ריקוד חושני, מרדף שקט, ירח צהבהב. אופי הפרקים, המסודרים באופן סימטרי, נע בין שטף מהיר שמרפרף ממעל וצופה מהשמיים, לבין עצלות לילית שמאופיינת במשקלים ארוכים ומורכבים בהם סוף התיבה כמו לעולם לא מגיע, ובמנגינות משוטטות, כמעט חסרות משקל. הפרק המרכזי 'אוקיינוס דומם' נמצא כולו על נקודת עוגב וכתוב אך ורק בפלז'ולטים בגיטרה וחלקי מנגינות בחליל, ומהווה מעין קליימקס שלילי בחרישיותו וחוסר התנועה שבו. היצירה מוקדשת לדואו אוויר-מיתר, דפנה יצחקי ושירי קונה, שהזמינו את היצירה, ושנגינתן היוותה את ההשראה לכתיבתה.
ד"ר חנה אג'יאשוילי:
למדה פסנתר וקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה ע"ש סרג'ישוילי (טביליסי, גאורגיה). בשנת 1996 עברה למוסקבה, שם למדה קומפוזיציה אצל המלחין טרנופולסקי ובשנת 2001 עלתה לישראל. ב-2007 סיימה דוקטורט בהלחנה באוניברסיטת בר-אילן אצל הפרופסורים גדעון לבינסון ובטי אוליברו. ב2008 זכתה בפרס ראש הממשלה בהלחנה. ב2017 זכתה בפרס אקו"ם על שם מנחם אבידום עבור היצירה הקונצרטנטית "Mere Air". ב-2018 הרצתה באוניברסיטת רייס שביוסטון (ארה"ב) במסגרת תכנית Visiting Artist of Israeli Institute (USA).. ב- 2019 יצירתה נבחרה לביצוע בפסטיבל הבינלאומי היוקרתי למוזיקה עכשווית Music World Days במסגרת ISCM. יצירותיה כלולות ברפרטואר של אנסמבלים מובילים בארץ ובחו'ל: "מוסיקה נובה", "אנסמבל המאה ה – 21", "מיתר", “Continuum” (New York),”Studio for New Music” (Moscow), “Triomisicals” (Madrid) , “Momenta Quartet” , ניו ירק, Mivos Quartet ועוד.
"שירי דפנה" לחליל וגיטרה:
אורך: 8:30 דקות, שנת חיבור: 2020, בכורה ע״י דואו מיתר ב17.11.2021
הרעיון של היצירה הגיע במקביל מכמה התרשמויות. קודם כל הדואו של חליל וגיטרה הוא לא שיגרתי, וזה גרם לי לחשוב אחרת ולצאת מהקופסה. לשמחתי הגדולה נוצר קשר יצירתי עם הנגניות המופלאות דפנה יצחקי ושירי קונה בזמן הכתיבה. היינו בקשר כל הזמן, גילינו יחד דרכי נגינה חדשות, המצאנו כתיבה חדשה לכלים. במקביל חשבתי על המשמעות הפנימית של היצירה, המצב של הסגר שבו חיינו בגלל הקורונה הוביל אותי לחיפוש חומרים פילוסופיים על עצירת חיים, עצירת הזמן. כך נזכרתי בסיפור על דפנה מהמיתולוגיה היוונית. דפנה, ביתו של אל הנהר, היא נימפה שהפכה לעץ וכך נוצר עץ דפנה. בנאדם שהפך לעץ שלא יכול לזוז, לדבר… הזמן שלא נעצר, חיים נעצרו… מכאן באה הכותרת של היצירה, אך הכותרת היא דו משמעותית: זה גם הסיפור היווני המיתולוגי ומצד שני בכותרת רואים את שמות הנגניות שהקדשתי להם את היצירה "שירי דפנה".
איוונה קיש:
נולדה בזאגרב, קרואטיה ב1979, מאז 2008 היא חיה ויוצרת בישראל. איוונה היא בוגרת תואר ראשון בהלחנה מהאקדמיה למוזיקה בזאגרב ותואר שני מהקונסבטוריון המלכותי של האג שבהולנד. יצירותיה בוצעו ע"י הרכבים רבים כמו – ASKO, Cantus, אנסמבל הבלט הלאומי של קרואטיה, הפילהרמונית של זאגרב, תזמורת רשות השידור הקרואטית ואנסמבל המאה 21 הישראלי. ביצירותיה חוקרת איוונה את האקספרסיביות של המוזיקה דרך קשרים בין צליל לטקסט ותמונה והיא מרבה לעשות שיתופי פעולה עם יוצרים מתחומים שונים.
היצירה Tinged:
נכתבה עבור דואו אויר ומיתר. אורך: 14 דקות, שנת חיבור: 2020, בכורה ע״י דואו מיתר ב17.11.2021
היצירה מבטאת עבורי את הרגשות שנוצרים כאשר אני חווה צבעים מסוימים: אדום כהה, צהוב, שחור, ירוק, תכלת ולבן. כל אחד מהצבעים הללו מתחבר אצלי לזיכרון ספציפי, ולכן גם לרגש אישי אותו תרגמתי למוזיקה. היצירה היא הצצה חטופה לעולם מאוד אינטימי ואישי. כל פרק מלווה ע"י ציורים ותמונות שנוצרו ע"י האומנית ליאת חן.
ד״ר טליה עמר:
פסנתרנית ומלחינה, נולדה בירושלים ב-1989. זכתה בפרס ראש הממשלה למלחינים בשנת 2018, בפרס אקו״ם ע״ש חיים אלכסנדר ב2018, בפרס רוזנבלום לאומן צעיר מבטיח מעיריית ת״א לשנת 2016, ובפרס קלון מאיגוד הקומפוזיטורים לשנת 2012. למדה באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים במחלקת קומפוזיציה לתואר ראשון אצל פרופ׳ מרק קופיטמן, פרופ׳ ינעם ליף ופרופ׳ ארי בן שבתאי ובמחלקת פסנתר בבית הספר ע״ש בוכמן-מהטה אצל פרופ' עמנואל קרסובסקי. למדה בבית הספר למוזיקה מאנס שבניו יורק במחלקת קומפוזיציה לתואר שני אצל מריו דבידובסקי ובמגמת פסנתר עם ויקטור רוזנבאום. סיימה בהצטיינות את הדוקטורט שלה מאוניברסיטת ברנדייס שבבוסטון בשנת 2020. יצירותיה בוצעו בצרפת, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, שוודיה, פיליפינים, טיוואן, גרמניה, בלגיה, ארה״ב, אנגליה, יוון, איטליה, וישראל ע״י אנסמבלים מובילים בתחום. נבחרה לייצג את ישראל בפסטיבלים חשובים בעולם כגון International Society for Contemporary Music וECSA. בשנת 2017 הצטרפה טליה לסגל ההוראה במחלקה לקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. בנוסף, היא מכהנת כחברת הועד המנהל של איגוד הקומפוזיטורים הישראלי וחברת אנסמבל מיתר כמבצעת של מוסיקה אלקטרונית.
היצירה Taijitu:
אורך: 10 דקות, שנת חיבור: 2020, בכורה ע״י דואו מיתר ב17.11.2021
Taijitu הינו הסמל שמביע את הקונספט הסיני של היין והיאנג. היין והיאנג, שני כוחות מנוגדים אך משלימים המצויים בכל הדברים ביקום, יהיו במרכז היצירה לדואו אוויר ומיתר לחליל וגיטרה. היין והיאנג כהפכים יוצגו בעזרת החליל והגיטרה שהם גם הפכים: אחד הוא כלי נשיפה והשני הוא כלי מיתר. אבל יחד עם זאת, שני הכלים גם יהיו מאוד קשורים אחד לשני כיון ששום דבר הוא לא מוחלט. אין דבר שהוא לחלוטין יין או לחלוטין יאנג. בכל נכלל גם גרעין של ההפוך ממנו. רעיון זה יעשה בעזרת חיפוש אחר סאונדים שיחברו ויאחדו בין שני הכלים. היין והיאנג יבואו לידי ביטוי לא רק בעזרת החליל והגיטרה אלא גם במבנה של היצירה. ביצירה יהיו שני חלקים גדולים שישלימו אחד את השני. בין החלקים, כל כלי מנגן סולו ומלווה בעזרת אלקטרוניקה. החלק האלקטרוני, שיוצא מרמקול קטן שעומד ליד הנגן, מעשיר את הסאונד של הכלי סולו ומחזק אותו. החלק האחרון של היצירה הוא החלק שבו החליל והגיטרה משנים צורה והופכים אחד לשני. בדיוק כמו שיין ויאנג יכולים לשנות צורה מאחד לשני.
אביה קופלמן:
מלחינה ישראלית ילידת מוסקבה, גדלה בירושלים. כתיבתה מתפרסת על קשת רחבה של ז'אנרים וסוגות. זוכת פרס ראש הממשלה, מלחינת הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים עד לאחרונה (2020), זוכת תחרות ״עד 30״ של רביעיית קרונוס (ארה״ב) בה נבחרה מתוך מעל 200 מלחינים לכתוב יצירה, אשר בוצעה ברחבי העולם והוקלטה על ידם. הופיעה בקרנגי הול בפסנתר ביצירה מוזמנת פרי עטה.
יצירותיה מבוצעות על ידי טובי ההרכבים ברחבי העולם, בין השאר בדנמרק, צרפת, שבדיה, ארה״ב, גרמניה, פולין, מונטבידאו, הונג קונג, רק בשנים האחרונות. קופלמן חוקרת גם את האיזורים האמנותיים מחוץ לאולם הקונצרטים הקלאסי. מלבד יצירות סימפוניות, קאמריות, ווקאליות, קונצ׳רטי, אורטוריות, וסולו, כותבת גם רוק ופופ אמנותי. בנוסף, הקימה הרכב ג׳אז פיוז׳ן ״פרויקט טורקיז״. הוציאה השנה (2021) את אלבומה MINORITY המשלב שירים עם יצירות למיתרים, עליו נכתב "כמה מהשירים היפים ביותר בפופ הישראלי האמנותי" (״הארץ״). ֞ את האלבום כתבה, עיבדה, הפיקה וניגנה פסנתר. מלמדת קומפוזיציה, לימדה בבית ספר רימון ובמכללת הד.
היצירה "היסחפות":
אורך: 6:30 דקות, שנת חיבור: 2020, בכורה ע״י דואו מיתר ב17.11.2021
אנרגיה מיתמרת מדבר לדבר. דבר מה שקט ושליו יכול להתפרץ בגעש ולסחוף מבלי ששמנו לב לניצני האנרגיה האצורים המרומזים. אנו חווים את התופעה לטוב ולרע בתחומי החיים השונים:
הרי געש * מלחמות * שיח שקט בין בני זוג או קולגות * תנועות חברתיות ומחאות, – וכמובן מגיפות. כך גם יצירה זו, אשר פתיחתה המדברית השלווה עוד תהפוך לדבר מה אחר לגמרי.