אולם הסטודיו – בית הכט – שדרות הנשיא 142 חיפה
יום רביעי, 20 בספטמבר – 19:00
מנדולינה – יקי ראובן | גיטרה – אדם לוין
יאן פרידלין: פנטומימה מזרחית (2018)
אורן לוק: אהבה (2018)
יוסף ברדנשווילי: זכרונות (2017)
דלית רייך: (2021) Oración
איתי רוזנבאום: דואט למנדולינה וגיטרה (2006/2019)
מרק לברי: שלושה מחולות יהודיים (עיבוד: גרג נסטור) (1945/2017)
שר | ריקוד חתונה תימני | הורה
יאן פרידלין
עלה לישראל ב-1990. יצירותיו זכו בפרסים רבים בברית המועצות, בבולגריה, בישראל ובארה"ב, ורבות מהן הוקלטו ופורסמו באלבומים.
פרידלין כותב על "פנטומימה מזרחית": "כותרת היצירה מתייחסת לחיקוי של מחול מזרחי. הכתיבה למנדולינה ולגיטרה, כלים בעלי גוון דומה, אפשרה לי לחקור את הכלים האלה מחדש, ונתנה אפשרויות רבות ליצירתיות".
אורן לוק
אורן לוק נולד בישראל ב-1988. הוא למד פסנתר והלחנה בישראל ובניו יורק, וכותב מוסיקה לסרטים, למולטימדיה ולהרכבים קלאסיים.
על היצירה "אהבה": "היצירה מבוססת על התווים לה, מי, סי, מי. ביצירה זו החלטתי להפחית בשימוש בטכניקת הטרמולו, מאבני הבניין של נגינה במנדולינה. במקום זאת, חקרתי את הצליל החשוף של הכלי. מכיוון שצליל המנדולינה חלש יותר בטכניקת נגינה כזו, על נגן הגיטרה להתאים את עצמו ולנגן חלש יותר. כך, היצירה כולה צבועה בגוונים שקטים, ועל הנגנים להימצא בהקשבה אחד לשני כדי לבצע אותה כהלכה".
יוסף ברדנשווילי
יליד גאורגיה (1948). בעל תואר דוקטור מטעם האקדמיה למוסיקה בטביליסי. זמן קצר לאחר עלייתו ארצה ב-1995, הוזמן לשמש כמלחין הבית של תזמורת סינפונט רעננה (1999-1996). בעונת הקונצרטים 2005-2006 כיהן כמלחין הבית של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשל"צ. לאחר מכן כיהן כמלחין הבית של הקאמרטה הישראלית ירושלים. כיום ברדנשווילי נמנה עם הסגל האקדמי של בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב, באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ובבית הספר למוסיקה "רימון".
ברדנשווילי כתב כ-100 יצירות, ביניהן ארבע אופרות, מוסיקה למחול, מוסיקה תזמורתית, מוסיקה קאמרית, מוסיקה ווקאלית ויצירות לכלי סולו. כן כתב מוסיקה ל-45 סרטי קולנוע ולכ-55 הצגות תיאטרון, ושיתף פעולה עם במאים בולטים בחו"ל ובארץ. ברדנשווילי הוא זוכה פרס ראש הממשלה (2000, 2011), "מלחין השנה" בפרס התיאטרון הישראלי (2002, 2003, 2009, 2010, 2012), פרס "מפעל חיים" מטעם אקו"ם (2002), פרס אמנויות הבמה ע"ש חנה וגוטליב רוזנבלום מטעם עיריית תל-אביב-יפו (2005), פרס מפעל הפיס לאמנויות הבמה ע"ש מיכאל לנדאו (2005), פרס השר לקליטת העלייה ע"ש יורי שטרן (2008), פרס אנגל (2013), פרס הציונות (2015), פרס אריק איינשטיין מטעם משרד התרבות (2017), ועוד.
"זכרונות" הינה דיאלוג בכמה משמעויות: דיאלוג בין שני כלים, אך גם דיאלוג עם העבר – שמירה והחייאה של עובדות, אירועים ורשמים מקודדים, המאוחסנים בזיכרוננו. ביצירה זו פונה המלחין לכתיבה בווריאציות חופשיות, ובהתאם לכך משתמש במגוון רחב של אפשרויות נגינה הן במנדולינה הן בגיטרה.
דלית נחמיאס רייך
נולדה ב-1962 בחדרה. למדה במדרשת לוינסקי ובאקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים. למדה קומפוזיציה אצל צבי אבני, אריק שפירא ואנדרה היידו, וכן למדה גיטרה אצל יוסף ירושלמי, מישה אפלבאום ורוברט ישראל.
דלית כותבת למקהלות, להרכבים, ובמיוחד לגיטרה קלאסית. ב-1992 זכתה במקום הראשון בתחרות היצירה המקורית לגיטרה ביצירתה פוגה מס' 2.
דלית נשואה למוסיקאי מרסלו רייך, יחד הקימו את "סטודיו טנור" – בית חם לאוהבי הגיטרה הקלאסית.
דלית כותבת על היצירה Oración: "את מטבעות האושר תמיד מצאתי בשגרת היום הפשוט. כל כך הרבה אנשים היו רוצים להתעורר אל בוקר פשוט ולגלוש אל ערב רגיל. החיים תלויים על חוט השערה, וכל רגע מחויך הוא רגע ניסי. תפילתי – שכל התינוקות ייוולדו לימים פשוטים, בכל מקום על פני האדמה.
היצירה מוקדשת לשמואל אלבז. מאז כתיבתה בוצעה בעיבודים שונים.
איתי רוזנבאום
יצירתו של איתי רוזנבאום נעה בין מוסיקה קונצרטנטית בת-זמננו, ג'אז וסגנונות פופולריים ועממיים מתרבויות שונות. הוא פרסם מספר אלבומים, ביניהם "בין מים למים" עם המשוררת ליאת קפלן, Music from the Chamber, ומספר אלבומי ג'אז.
לימד באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ביה"ס למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה בת"א וב-University of California Santa Cruz. בעבודת הדוקטורט שלו חקר שימוש בתנועת המוסיקאים המבצעים בחלל ובשילוב הקהל ביצירה המוסיקלית.
על הדואט למנדולינה וגיטרה כתה: "אחרי עבודתי עם יקי ראובן על החמישייה למנדולינה וכלי קשת, רציתי להמשיך ולחקור את האפשרויות הגלומות בדואט למנדולינה ולכלי הרמוני. הדואט נכתב במקור למנדולינה ופסנתר, ומתבסס על מחוות מוסיקליות המעמתות צלילים הקשתיים עם צלילים מתמשכים. עם השותף הנוכחי בדואט, הגיטרה, מסתמכים כלי הנגינה אף יותר על הישנות ועל אמצעים נוספים בכדי ליצור אפקט של צלילים מתמשכים.
המבנה הוא דו-שיח בין צלילים מתמשכים, רצ’יטטיב ואוסטינטו. האוסטינטו מורכב מקונטרפונקט בין קווים פאנקיים ובין פעמה ברורה. כך, ההמשכיות מושגת באמצעות ניגוד. החלק האמצעי נוטה לכיוון קצב פתוח. הגיטרה מפיקה לעיתים הרמוניות וקווים מרוחקים ונידחים, אמנם נמוגים, אך נמתחים ורטיקלית. המנדולינה עשויה להישמע כקוראת במדבר, חסרה את ההמשכיות הקודמת של האוסטינטו. כשהשניים אכן יוצרים מקשה אחת יחדיו, תחושת המקצב לרוב חסרת מנוח. השיבה אל פעמה יציבה נעשית דרך פאתוס רומנטי, ולבסוף בחזרה אל אוסטינטו, עתה פחות מתוחכם אך יותר מבריק.
מרק לברי
מגדולי דור המייסדים של המוסיקה הישראלית, נולד בריגה ב-1903, למד מוסיקה בגרמניה ובגיל 25 מונה למנצח התזמורת הסימפונית של ברלין. בשנת 1935, לאחר עליית המשטר הנאצי, עלה לארץ ישראל.
לברי, שכבר היה מלחין אירופאי ידוע, חווה עם הגעתו לארץ מהפך אישי ואמנותי והטמיע את עצמו בהוויה הארץ-ישראלית. הוא חקר את הפולקלור המקומי ופיתח את המצלול, המקצבים וההרמוניות הייחודיים לו ואשר הפכו לאבני היסוד של המוסיקה הישראלית.
לברי היה חלוץ מוסיקלי וסולל דרך. יצירתו הפואמה סימפונית "עמק" הייתה היצירה הישראלית הראשונה ששובצה בתוכנית קונצרט סימפוני. הוא הלחין את האופרה הארצישראלית הראשונה, "דן השומר" (1945) והאורטוריה הראשונה בארץ, "שיר השירים" (1940).
יצירותיו של מרק לברי הן עדות היסטורית למאורעות הגדולים בתולדות מדינת ישראל והעם היהודי במאה ה-20. הוא כתב את "הסימפוניה הטראגית" כששמע על מרד גטו וורשה, את "סימפונית הקוממיות" שתיעדה את מלחמת העצמאות והפואמה הסימפונית "נגב" לרגל פנייתו של ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, לשדה בוקר.
לברי כתב מעל 400 יצירות ונמנה בין המלחינים הישראלים הפוריים ביותר. רשימת יצירותיו כוללת יצירות סימפוניות, ווקאליות וקאמריות, מוזיקה לקולנוע ותיאטרון ולמעלה ממאה שירים. בין שיריו הידועים "הורה נרקודה", "זמר" ו"עמק".
בשנת 2023יצוין יום הולדתו ה 120-של המלחין מרק לברי. העמותה למורשת מרק לברי הכריזה על עונת הקונצרטים 2024-2023 כ"שנת מרק לברי"' במסגרתה, יבוצעו יצירותיו של המלחין ע"י כל התזמורות, המקהלות והגופים המוסיקליים בארץ וכן גם ברחבי העולם.
למידע נוסף, העמותה למורשת מרק לברי: www.marclavry.org.il.
דואו מנטר
דואו מנטאר נקרא כך בגלל המצלול, הדומה ל"מיתר" בעברית, וגם למילה "מנטרה" מהתרבות ההודית. החיבור השמי-פילוסופי גם מקיים את ההקשר בין המילה "Man" באנגלית, איש, למילה תר – "מחפש". כך גם הדואו – שני מוסיקאים שמחפשים. ההרכב, הכולל את אדם לוין ויקי ראובן, מחפש אחרי הצללה חדשה לכלים שלהם. צמד המוסיקאים מחויב, קודם כל, להזמנה, לביצוע ולהקלטה של יצירות חדשות למנדולינה ולגיטרה.
המפגש הראשון בין השניים היה בשנת 2018, כאשר יזמו את התקליטור "מוסיקה מהארץ המובטחת", אלבום שכולו מוסיקה ישראלית. האלבום הגיע למקום הראשון בהשמעות ובמכירות במסגרת מבדק הבילבורד היוקרתי של הקלטות קלאסיות בארה"ב.
דואו מנטר מרבה לסייר בארה"ב. בסיוריהם השונים מקפידים אדם ויקי לקיים כיתות אמן למנדולינה ולגיטרה. השניים גם יזמו את קורס המנדולינה הקלאסי הראשון בבוסטון.
בארבע שנות הפעילות שלהם נכתבו כ-20 יצירות מקוריות חדשות בהזמנתם. כמו כן, הזמין הדואו חמש יצירות למנדולינה וגיטרה סולניים בליווי תזמורת – הרכב, שאינו שגרתי באולמות הקונצרטים. הקונצ'רטו האחרון שנכתב עבורם הוזמן מהמלחין אבנר דורמן, והוא בוצע מספר פעמים בעונת הקונצרטים האחרונה.
יעקב (יקי) ראובן – מנדולינה קלאסית
אמן מנדולינה, בוגר אסכולת באר שבע לנגינה אומנותית במנדולינה וזוכה תחרויות בינלאומיות לכלי פריטה ולמוסיקה קאמרית.
בשנים האחרונות יקי מרבה להופיע כסולן עם תזמורות ברחבי העולם, ביניהן לה פניצ'ה בוונציה, הפילהרמונית של ולנסיה, תזמורת ה-BBC והפילהרמונית הישראלית. ראובן מקדיש את רוב זמנו לביצוע והקלטה של רפרטואר לכינור על מנדולינה, בין השאר הפרטיטות לכינור של באך, סונטות של איזאי וקפריצ'י של פגניני.
לצד פעילות זו, ראובן יוזם ומקדם כתיבה חדשה למנדולינה. הוא הקליט רביעיות מנדולינה ישראליות, הזמין וביצע קונצ'רטי חדשים למנדולינה ולתזמורת וכן מוסיקה חדשה לכלי פריטה.
לראובן חוזי הקלטה בינלאומיים עם החברות "היפריון" "נקסוס" ו"פרו קלאסיקס".
בנוסף להופעות כסולן, הוא מנהל את רביעיית המנדולינות "קרמן". בשנים האחרונות, לצד הקריירה הסולנית ראובן מלמד את הכיתה האקדמית היחידה בארץ לתואר ראשון ולתואר שני במנדולינה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.
ראובן מנגן על כלי שנבנה ע"י אריק וים קרמן.
אדם לוין – גיטרה קלאסית
אדם לוין זכה בפרסים מובילים רבים במסגרת למעלה מעשר תחרויות בינלאומיות. בשנת 2020 קהילת ולנסיה שבספרד מינתה את לוין כשגריר למוסיקה.
בשנים 2011-2008 זכה לוין במלגת פולברייט במדריד. בשלוש שנות השהות שלו הוא הזמין יצירות חדשות מכ-30 מלחינים ספרדים. האלבום "גיטרה ספרדית 4" יצא לאור באוגוסט 2021 והגיע לצמרת מצעד האלבומים הקלאסיים-מסורתיים של הבילבורד.
לוין הינו מוסיקאי קאמרי נלהב ומופיע עם תזמורות, רביעיות מיתרים ושילובים שונים, הן קוליים הן כליים. הוא מופיע דרך קבע עם דואו סונידוס בלוויית הכנר וויליאם בנות, טריו הגיטרות ארוכות הצוואר וכן עם דואו מנטר.
במסגרת מחויבותו ארוכת השנים לקידום מוסיקה, הקים לוין את פרויקט קיתארה, ארגון ללא מטרות רווח שחרת על דגלו לשפר את חייהם של ילדים ונוער באמצעות הגיטרה הקלאסית. כיום הארגון מנהל ארבע תוכניות קהילתיות ללימוד נגינה בגיטרה בבוסטון, אלבוקרקי ומקסיקו סיטי, בהן לומדים כ-130 תלמידים.
לוין מכהן כפרופסור לגיטרה באוניברסיטת רוד איילנד ומלמד גם באוניברסיטת מסצ'וסטס שבבוסטון. לוין משמש גם כמנהל אמנותי של פסטיבל הגיטרות השנתי באוניברסיטת רוד איילנד.
הוא מנגן על גיטרה שיוצרה ע"י סטיבן קונור ודומיניק פילד.
צילום: בוגדאן אורמה